aspire

En informationsportal om Aspergers syndrom

Personligt ombud för personer med autism och Aspergers syndrom

  • Är till för dig med psykisk funktionsnedsättning
  • Är kostnadsfritt och tillhandahålls av kommunen
  • Hjälper till vid kontakt med myndigheter och vårdgivare
  • Planerar, genomför och följer upp en handlingsplan skapad tillsammans med dig

Personliga ombud har funnits i Sverige sedan omkring år 2000, och finns numera i merparten av kommunerna. Med hjälp av ett personligt ombud ska personer med psykisk funktionsnedsättning lättare få den hjälp och de åtgärder som de har lagstadgad rätt till.

Ett personligt ombud kan vara oumbärligt för personer med ett autismspektrumtillstånd eftersom man ofta har svårt att ta initiativ och själv kommunicera med myndigheter. Du kan få hjälp med bland annat ansökningar, överklaganden och upprättande av vård- och sysselsättningsplaner.

Den som tar hjälp av ett personligt ombud kallas för klient. Du behåller ditt personliga ombud så länge behov finns, och kommunerna lägger vikt vid att du ska få ha samma ombud under hela uppdragstiden så att du kan känna dig trygg och bygga upp en känsla av tillit och bekantskap.

Hjälp med samordning och kontakt

Det personliga ombudets främsta uppgift är att underlätta, initiera och samordna olika åtgärder som klienten – den person som har anlitat det personliga ombudet – har behov och intresse av. Det kan till exempel röra sig om vårdinsatser via psykiatrin, kontaktperson eller annan LSS-insats via kommunen, eller kontakt med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

“Målgruppen för insatser av personligt ombud utgörs av personer som har en funktionsnedsättning som innebär ett omfattande och långvarigt socialt handikapp som medför stora hinder för ett fungerande vardagsliv och som har komplexa behov av vård, stöd och service och som har behov av kontakt med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin (utan krav på diagnos) och andra myndigheter.”

PersonligtOmbud.se

Man kan alltså ta hjälp av ett personligt ombud om man fallit mellan stolarna, vilket är vanligt vid såväl olika former av autism som andra (neuro)psykiatriska besvär. Det förekommer t.ex. ofta att kommunen hänvisar en person med nedsatt arbetsförmåga till Försäkringskassan, som hänvisar till Arbetsförmedlingen, som hänvisar till kommunen… Då kan ett personligt ombud trycka på och kräva bättre samordning mellan myndigheter och kommun.

Även vid långa väntetider inom psykvården, eller uteblivna vårdåtgärder, kan ett personligt ombud gå in och hjälpa genom att, å klientens vägnar, ta kontakt med vårdpersonal och skynda på processen.

Ombudet utför endast uppdrag i samråd med, och på initiativ av, klienten. Han eller hon hjälper dig alltså med det du har behov av, så länge det ingår i verksamhetsbeskrivningen, men varken kan eller får ta egna initiativ. Personliga ombud sysslar inte heller med myndighetsutövning, och kan därför inte själva ge dig rätt till en viss åtgärd. Däremot kan de hjälpa dig med ansökningar och överklaganden till t ex. Försäkringskassan.

Ett personligt ombud är gratis, men ingen rättighet

Alla personliga ombud arbetar på frivillighetsbasis. Det utgår inget honorar eller någon månadslön, utan utgörs enbart av gratisarbete på ombudens fritid.

Många som arbetar som personligt ombud är pensionerade, och dessutom har de ofta jobbat inom vården, hos någon myndighet eller som jurister, så trots att det är tal om volontärarbete har de flesta personliga ombud lång och gedigen erfarenhet inom kunskapssfärer som klienten kan dra nytta av.

Det är helt kostnadsfritt att anlita ett personligt ombud. Du kan själv kontakta dem via telefon eller post, eller så kan en anhörig eller vårdpersonal – med ditt samtycke – kontakta dem åt dig. Sedan träffas ni på valfri plats och går igenom vad du behöver hjälp med. Du måste själv vara delaktig i din plan, men du får hjälp att utforma den efter dina behov.

OBS: Personliga ombud har rätt att tacka nej till uppdrag, t ex. vid brist på personresurser eller om du behöver en sorts hjälp som inte ingår i deras verksamhet. Det är alltså ingen rättighet utan en förmån som kommunerna frivilligt tillhandahåller.

På uppdrag av Socialstyrelsen

Även om personliga ombud är frivilligarbetare och kopplade till landets kommuner, är det Socialstyrelsen som ansvarar för uppföljning av verksamheten, såsom hur den fungerar och om det finns några brister som bör åtgärdas.

Dels håller Socialstyrelsen koll på hur verksamheten i sig sköts, men också på vilka brister det finns i samhällets skyddsnät.

De kommuner som erbjuder personliga ombud har också en ledningsgrupp knuten till verksamheten. I ledningsgruppen ingår representanter för exempelvis kommunen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och landstinget. Denna ledningsgrupp får ta del av de personliga ombudens synpunkter och kritik, som sedan meddelas till respektive myndighet.

För mer information: Kunskapsportalen (utgiven av Socialstyrelsen) och PersonligtOmbud.se